W latach 2020 - 2022 nasza szkoła bierze udział w
Europejskim Projekcie w ramach programu Erasmus+
„Budowanie postaw i umiejętności przedsiębiorczych w
szkołach europejskich”
Rozwijanie postaw
przedsiębiorczych jest kluczowym składnikiem endogenicznego wzrostu, oraz koniecznością
dla zrównoważonego rozwoju lokalnego i regionalnego oraz spójności społecznej.
Jest coraz więcej dowodów na pozytywne skutki edukacji w zakresie
przedsiębiorczości. Młode osoby przechodzące przez te programy rozwiną bardziej
przedsiębiorcze postawy, znajdą pracę wcześniej po ukończeniu studiów i założą
więcej firm, tworząc w ten sposób więcej miejsc pracy. Ekonomia społeczna UE,
według KE, zatrudnia ponad 11 milionów osób, około 6% aktywnej siły roboczej: z
tego 26% jest zatrudnionych w przedsiębiorstwach społecznych.
W ostatnim czasie zatrudnienie w
przedsiębiorstwach społecznych wzrosło o
8%, co stanowi również obiecujący początek walki z bezrobociem i złymi
warunkami pracy. Edukacja i szkolenia są kluczowymi czynnikami w tym procesie.
Bem4You
(skrót nazwy projektu) został zaprojektowany do współpracy różnych organizacji,
które mają wiedzę specjalistyczną w zakresie edukacji, ponieważ istnieją różne
wdrożenia w każdej z nich. Zamierzamy przeprowadzić analizę porównawczą
programów na rzecz przedsiębiorczości i stworzyć program nauczania dla
nowych kursów.
Ogólnym celem jest zbudowanie
systemu, który ostatecznie umożliwi wszystkim uczniom odbiór wysokiej jakości
kształcenia w zakresie przedsiębiorczości, z którego mogą korzystać na każdym
etapie procesu edukacyjnego, mającego na celu rozwój konkurencji w zakresie
przedsiębiorczości społecznej.
4 szkoły średnie z Hiszpanii,
Polski, Włoch i Portugalii o charakterze non-profit oraz organizacja (Paydas) z
Turcji w ciągu 24 miesięcy zamierza przeszkolić 45 uczniów podczas 3 mieszanych
mobilności i 20 nauczycieli w ramach 2 wspólnych szkoleń dla pracowników.
Cele:
• Stymulowanie
innowacyjnego i przedsiębiorczego nastawienia wśród studentów przez wprowadzenie
przedsiębiorczości jako kluczowej kompetencji w programach szkolnych,
szczególnie w szkołach średnich, które powinno znaleĽć właściwie odzwierciedlenie w materiałach do
nauczania;
• Zaprojektowanie
i opracowanie nowego modelu wspierania edukacji w zakresie przedsiębiorczości
przyśpieszającego innowacje społeczne i umiejętności w zakresie
przedsiębiorczości społecznej wśród młodych ludzi w obrębie systemu edukacji
szkolnej w Europie.
•
Zwiększenie umiejętności rozwijania własnych kompetencji nauczycielskich
poprzez aktualizację profesjonalnego know-how oraz poprzez rozpoznanie
przyszłych trendów i zmian w sektorze zatrudnienia. W wyniku projektu szkoła
przeprowadzi analizę potrzeb nauczycieli i opracuje program w ramach analizy tych potrzeb. Trzy mieszane
mobilności przygotują uczniów, którzy otrzymają edukację w zakresie
przedsiębiorczości społecznej przez wyszkolonych wcześniej nauczycieli.
Edukacja
przedsiębiorczości przyczyni się również do ogólnego rozwoju zrozumienia
biznesu i przedsiębiorców oraz postaw bardziej pozytywnych w stosunku do
przedsiębiorczości. Każdy partner projektu wniesie elementy składowe dla
połączonego programu nauczania i metodologii procesu. W rezultacie uczniowie nabędą
umiejętność uczenia się, która da im przewagę konkurencyjną w zakresie funkcjonowania
i rozwoju w życiu zawodowym.
Projekt
oferuje również możliwość opracowania oceny i walidacji procesu poznawczego,
których obecnie brakuje w ramach przedsiębiorczości.
W
dniach 26-28.01.2020 odbyło się pierwsze spotkanie projektowe w miejscowości
Torrelavega (Hiszpania). Miało ono charakter organizacyjny. Naszą szkołę
reprezentowały Panie Beata Krasińska oraz Joanna Haftka-Cebulska.
W
trakcie spotkania omówione zostały strategie działań dotyczące przebiegu
projektu. Każdy z partnerów otrzymał konkretne zadania do wykonania. Spotkanie
uświetniła wizyta w Ratuszu i spotkanie z władzami miejskimi oraz lokalną prasą.
|