Ułatwienia dostępu

Wpływ czytelnictwa na rozwój młodzieży


SZANOWNI  RODZICE

          W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa; chcielibyśmy przypomnieć, że rozpowszechnianie czytelnictwa powinno być wspólną troską nauczycieli i rodziców, ponieważ tylko wtedy przyniesie pożądany efekt w postaci dojrzałego czytelnika. Nie jest to zadanie łatwe. Statystyki czytelnictwa zarówno osób dorosłych jak i dzieci pozostają nieubłagane. W dobie komputerów, telewizji, kina, Internetu - ogromnego postępu technicznego, wszechobecnego pośpiechu, warto zastanowić się nad rolą książki we współczesnym życiu człowieka i czynić starania, by było na nią miejsce i czas. Wszystko odbywa się w zawrotnym tempie, następuje szybka wymiana informacji podawana najczęściej drogą medialną. I chociaż wydawać by się mogło, że książka przeżywa swój kryzys, to jednak nadal jest najważniejszym środkiem w dziedzinie przekazywania wiedzy. Pozwala więc na przekazywanie istniejącego zasobu wiedzy o rzeczywistości i na kształtowanie określonych postaw. Dodatkowo kontakt z książką dostarcza młodemu czytelnikowi właściwych wzorców pisania i mówienia, pozwala poznawać nowe słownictwo i formy gramatyczne. Wpływa również na rozwój wyobraĽni i łączy się integralnie z rozwojem myślenia. Czytanie rozwija nie tylko sferę poznawczo – intelektualną ale wzbogaca również wartości moralno – społeczne. Niestety potrzeba kontaktu z książką nie powstaje samorzutnie. To właśnie dorośli, najpierw rodzice, póĽniej nauczyciele i wychowawcy powinni ją zaszczepić w procesie nauczania i wychowania. Jest to zabieg długotrwały i nie zawsze uwieńczony sukcesem.
          Rozwój zainteresowań czytelniczych u dziecka rozpoczyna się w domu. Rodzice którzy sami korzystają z książek i czasopism potrafią przekazać te zainteresowania także swoim dzieciom. 
          Niezwykle istotna jest rola książek w wieku dorastania, kiedy to młody człowiek niechętnie korzysta z rad dorosłych a uznawane dotąd wartości ulegają zmianie. Na tym etapie wyraĽnie widać rozdĽwięk pomiędzy lekturą dziewcząt (przyjaĽń, miłość następnie powieść psychologiczna) a chłopięcą (powieści przygodowe, awanturnicze, wojenne, fantastyka itp.) Łączy natomiast poszukiwanie własnej tożsamości, konflikty światopoglądowe – to wszystko potrafi zmienić dwunastoletniego pożeracza książek w piętnastoletniego biernego oglądacza teledysków lub maniaka internetowego. Łatwa w percepcji fabuła obrazkowa skutecznie wypiera słowo pisane. Kultura wizji, rozleniwiając i spłycając wyobraĽnię, hamuje wysiłek zapamiętywania, potrzebę porządkowania i analizowania wiadomości, spłyca poziom refleksji, jednym słowem nie dostarcza elementów niezbędnych dla rozwoju intelektualnego młodego umysłu. Czasochłonne, wymagające wysiłku umysłowego czytanie wygra tylko wtedy, gdy stanie się nawykiem, czynnością wykonywaną bezwiednie, odruchowym sięgnięciem po książkę w każdej wolnej chwili. Odpowiednio dobrana lektura ma ogromny wpływ na kształtowanie się osobowości młodego człowieka. Dostarcza mu ona odpowiedzi na nurtujące go pytania i pomaga zbudować trwały system wartości. Odnalezienie w utworze podobieństwa do własnego osobistego świata nadaje sens własnej egzystencji.
          Reasumując - książka wpływa na psychikę, pomaga w kształceniu umysłu, pobudza sferę emocjonalną, odpowiednio dobrana pozostawia ślad na całe życie. Książka jest nośnikiem informacji, który zmusza do uruchomienia własnej wyobraĽni, sprzyja refleksji, czyli kształtowaniu osobistej wizji świata i systemu wartości. Stanowi także Ľródło komunikacji ze światem.Warto więc zabiegać, aby książka zajmowała należne jej miejsce w każdym okresie życia człowieka.

Zespół Szkół Technicznych
              w Grudziądzu

Adres szkoły: ul. Hoffmanna 1-7, 86-300 Grudziądz
Tel/fax: +48 56 465 83 83 email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Created by: Kacper Gratowski & Mateusz Piórkowski
Design by: Kacper Gratowski , Artur Thom , Mateusz Piórkowski
Wsparcie techniczne: Studio113